De sidste fem århundreder har budt på en varieret lirekassemusik. Kvaliteten har været afhængig af en blanding af instrumentets egenskaber og toner, komponisternes formåen og de orgelbyggere, der har arrangeret musikken på valser eller papirruller.
Desuden har det selvfølgelig også betydet noget, hvordan melodien blev drejet af lirekassemanden. Om tempoet var rigtigt og jævnt.
Vi ved, at instrumentet i 1700 tallet blev brugt til salmesang og barokmusik. Og at de gamle klassiske og berømte komponister ikke foragtede instrumentet, men satte stor pris på det mekaniske orgels egenskaber.
Joseph Haydn komponerede 22 musikstykker beregnet til lirekasse og Wolfgang Amadeus Mozart gik så vidt, at han betragtede orglet som “instrumenternes konge”. De mekaniske musikinstrumenter var noget nyt og spændende – en teknologisk udvikling i datidens musikalske univers. Der blev komponeret masser af små musikstykker til fløjteure, serinetter og lirekasser.
Skandaler fortalt gennem lirekassemusik
I 1800-tallet blev lirekassemusik brugt, når der skulle synges smædesange og ballader om nyheder, mord og skandaler. I Tyskland var sang og lirekassespil ofte ledsaget af illustrerede tavler, hvor billeder af alle skrækkelighederne blev vist frem under sangen.
Ellers var det tidstypisk musik, der blev spillet i de forskellige europæiske lande, hvor lirekassen havde fundet vej.
I første halvdel af 1900-tallet blev der i Danmark spillet folkeviser, revysange og slagere som: Jens Vejmand, Violer til Mor, Manden på Risten og Mor Danmark. – Mens den i Tyskland stod mere på marchmusik.
Vor tids lirekassemænd byder på meget blandet lirekassemusik. Er der elektronik i lirekassen og midifiler på SD-kortet er mulighederne store. Her er både plads til den klassiske lirekassemusik, men også til ABBA, Procul Harum og moderne danske hits.
De moderne halvautomatiske lirekasser kan i øvrigt forsynes med en elektronisk sender, hvilket giver mulighed for synkront spil mellem flere lirekasser eller andre til senderen forbundne elektromekaniske instrumenter.
Alt musik og musik til enhver lejlighed kan spilles på lirekasse.
Hver lirekasse har sin egnen tone og sjæl.
En god lirekasse er et fornemt instrument – dog ikke bedre end den musik der ligger i kassen. Omvendt kan man sige, at en dårlig lirekasse ikke spiller bedre med god musik.